De Koninklijke Delftsche Aardewerkfabriek ”De Porceleyne Fles Anno 1653”
breidt de komende jaren uit met de detailhandelsactiviteiten. Zeker ten
tijde van recessie noodzakelijk, aldus de kersverse topman Henk Schouten
tegen het ANP.

Schouten is afkomstig van de onlangs door Royal Delft overgenomen pannen- en
bestekmaker Van Kempen & Begeer (VKB). Begin vorig jaar lijfde Royal Delft
al de fabrikant van hoogwaardig glas Royal Leerdam in.

Volgens Schouten was Royal Delft met alleen het ambachtelijke werk te klein
geworden om zelfstandig door te gaan. Hoewel komend jaar in het teken zal
staan van de integratie, zijn er volop toekomstplannen. "Het is belangrijk
trendmatige invloeden te weerstaan, door het portfolio beter te verdelen
over diverse segmenten. De toeristische markt is erg onderhevig aan
wisseling”, aldus Schouten.

Minder Amerikanen en Japanners
Na de aanslagen van 11 september 2001 en de huidige recessie is vooral het
aantal Amerikaanse en Japanse bezoekers aan de aardewerkfabriek in Delft
flink teruggelopen. Bovendien geven ze gemiddeld minder uit en ze laten de
duurdere producten van Royal Delft liggen.

De omzet van het oudste beursgenoteerde bedrijf liep hierdoor vorig jaar
terug. "Het omzetniveau moet de komende jaren weer flink omhoog”, zo stelt
de topman zonder concrete doelstellingen kenbaar te maken. Inmiddels lijken
de bezoekersaantallen zich te stabiliseren, aldus Schouten.

De topman van Royal Delft heeft er alle vertrouwen in dat nieuwe productlijnen
voor de betere warenhuizen zullen aanslaan. "Want Delfts blauw is hot.''
Schouten verwijst naar de kleding van de Toppers en het Delfts blauwe
assortiment bij Blokker. "De beleving is teruggebracht bij het publiek en
dat zal ook zijn weerslag hebben op het hogere segment.'' Hij haast zich
daarbij te zeggen dat Royal Delft exclusief blijft. 'We gaan niet massa
produceren. Maar een mooi product voor 75 of 150 euro in plaats van 8000
euro moet kunnen.''

Exclusief in warenhuis
Concrete afspraken met grote marktpartijen als de Bijenkorf zijn er nog niet.
Schouten hoopt in het voorjaar van 2010 hierover meer te kunnen zeggen.
Duidelijk is al wel dat Royal Delft onder de eigen naam nieuwe concepten zal
ontwikkelen en geen eigen merk zal gaan produceren. De topman sluit
samenwerkingsverbanden met buitenlandse partijen niet uit.

Schoutens wil van Royal Delft een stabiel groeiend, winstgevend bedrijf maken
met behoud van het cultureel erfgoed van Delft en Nederland. "Royal Delft is
geen bedrijf waar het draait om het flink opkrikken van de beurswaarde en
dan zeggen: "mijn taak zit erop''.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl